Святий Мартин також вшановується християнами східного обряду
Варто відзначити, що сам святий був родом з Паннонії, яка стала «ядром» майбутнього Угорського королівства. У 996 році батько Святого Іштвана – князь Геза засновує абатство Паннохальма, на місці де за переказами народився святий. Проте розповсюдження культу на північно-східних територіях Угорського королівства відбулося наприкінці ХІІ-ХІІІ столітті – разом з двома хвилями німецької колонізації.
На землях сучасного Закарпаття перша згадка про «госпітів» («гостей») – 1216 рік, поселення Ботар. Після монгольської навали у середині XIII ст. німецькі колоністи фіксуються у сучасному Берегові та Виноградові. Оскільки вони несли з собою традиції саксонського міського права, згадуються і перші привілеї для госпітів цих міст.
За припущенням частини істориків, громада «госпітів» у Мукачеві з'явилася наприкінці XIII ст.
Цікаво, що Святому Мартіну, його діянню та подальшому спадку присвячений тематичний культурно-туристичний шлях «Via sancti Martini»: http://www.viasanctimartini.eu. Скориставшись цим ресурсом і рядом тематичних публікацій ми наведемо варіант зображення святого у геральдиці:
- Герб словацької громади Мартінчек: на щиті не присутній сам Святий, але є елементи пов'язані з ним: меч, плащ і єпископська митра.
- Комуна Гальгенен у Швейцарії: на щиті зображена сцена із Мартіном у споряджені римського воїна, що відрізає шматок плаща, щоб покрити жебрака. Згідно з життєписом святого він був легіонером, але у залежності від регіону і часу створення герба, спорядження могло змінюватися - десь він був у лицарських латах, а от, наприклад на гербі угорського Óbudavár - він у костюмі вельможі кінця 17 століття.
- Громада Нова Весь над Вагом у Словаччині: Мартін благословляє правою рукою, в одязі єпископа. На щиті присутній гусак.
- Село Тотсентмартон в Угорщині: Мартин у споряджені воїна, без жебрака.
- Громада Сениця в Словаччині: Мартин зображений, як піший воїн.
- Село Санда в Угорщині: на щиті нема Святого, проте є Святомартинський гусак.
Варіації кольорів, щита, спорядження та одягу, наявності інших персонажів чи будівель можуть відрізнятися у залежності від регіону та часу створення герба.
У наступній публікації поговоримо про «Мартина-вершника», та появу цього герба в Мукачеві.