Гаряча лінія міста
(03131) 3-46-91
Меню
Як дітям з інвалідністю або ООП і їхнім батькам отримати різні послуги
Управління освіти, культури, молоді та спорту, опубліковано 28 грудня 2021 року о 17:03

Батьки, які виховують дитину з інвалідністю або особливими освітніми потребами, стикаються з перешкодами на кожному кроці. Складність із прийняттям ситуації, брак інфраструктури, нетолерантне суспільство, недостатня інформованість про послуги – усе це ускладнює їхнє становище.

РОЗБЕРІМОСЯ З ТЕРМІНОЛОГІЄЮ

Хто вважається особою з інвалідністю?

До осіб з інвалідністю належать особи зі стійкими фізичними, психічними, інтелектуальними або сенсорними порушеннями, які під час взаємодії з різними бар’єрами можуть заважати їхній повній та ефективній участі в житті суспільства нарівні з іншими (Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю).

Інвалідність встановлюється дітям до 18 років у разі наявності стійкого розладу функцій організму, зумовленого захворюваннями, травмою (її наслідками) або вродженими порушеннями, що призводять до:

  • обмеження життєдіяльності дитини;
  • неможливості відновлення соціальної адаптації;
  • неефективності реабілітаційних заходів;
  • несприятливого прогнозу відновлення працездатності з урахуванням реальних соціально- економічних обставин за місцем проживання дитини з інвалідністю.

Перелік захворювань та патологічних станів, що дають право на встановлення дітям інвалідності відразу до досягнення ними 18 років визначає Міністерство охорони здоров’я України.

  • Хто належать до осіб з особливими освітніми потребами?

Особа з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту. Наявність особливих освітніх потреб визначає Інклюзивно-ресурсний центр після проведення комплексної оцінки розвитку дитини.особі проводиться реабілітація.

Хто вважається особою з обмеженням повсякденного функціонування?

Особа з обмеженнями повсякденного функціонування – особа, яка внаслідок стану здоров’я або старіння втратила або може втратити здатність до участі в заняттєвій активності в спосіб і межах, звичайних для неї. Після реабілітаційного обстеження такій особі проводиться реабілітація.

Що таке соціальні послуги в громаді для дітей з інвалідністю або ООП:

У кожній територіальній громаді, якщо там живуть діти з інвалідністю, органи місцевого самоврядування мають розвинути базові та інші соціальні послуги, які умовно можна поділити на такі групи:

  • профілактичні: консультування, інформування, соціальна профілактика;
  • для дітей з інвалідністю: супровід під час інклюзивного навчання, денний догляд, персональний асистент, транспортні послуги, соціально-трудова адаптація;
  • для батьків, які виховують дітей з інвалідністю й переувають у складних життєвих обставинах: соціальний супровід, соціальна адаптація, натуральна допомога, представництво інтересів, тимчасовий відпочинок для батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю.

Які є освітні послуги і як їх отримати?

1. Інклюзивна дошкільна освіта

Діти з ООП мають право здобувати дошкільну освіту як і всі діти, відповідно до їхніх потреб та можливостей. 

Діти з ООП, пов’язаними з порушеннями інтелектуального розвитку та / або сенсорними й фізичними порушеннями, мають право на першочергове зарахування до дитячого садка.

Батьки мають звернутися в ІРЦ і отримати висновок щодо комплексної оцінки розвитку дитини. Разом із заявою цей документ подається до закладу.

2. Інклюзивна середня освіта й супровід дитини під час інклюзивного навчання

Вона, на відміну від дошкільної, є обов’язковою. Як і у випадку з дитсадочком, батьки мають звернутися в ІРЦ і отримати рекомендації щодо форми навчання. Разом із заявою висновок ІРЦ подається до школи.

Керівник закладу освіти на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) учня та висновку ІРЦ утворює інклюзивний клас та організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого у висновку.

За наявності в закладі освіти кількох паралельних класів учні розподіляються пропорційно між такими класами з урахуванням рівнів підтримки, а саме:

  • не більше 1 учня, який потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
  • не більше 2 учнів, які потребують третього рівня підтримки;
  • не більше 3 учнів, які потребують другого рівня підтримки.

Більше інформації можна переглянути тут:

https://nus.org.ua/questions/yak-dityam-z-invalidnistyu-abo-oop-i-yihnim-batkam-otrymaty-rizni-poslugy/


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux